Dijagnostika

Dijagnostika autizma

Autizam je neurorazvojni poremećaj koji se očituje već u ranom djetinjstvu, a karakteriziraju ga kašnjenje u razvoju komunikacijskih vještina, socijalnih vještina i adaptivnih oblika ponašanja.

 
Do prije nekoliko godina prevalencija ovog poremećaja bila je 1 na 130 djece, dok danas znanstvena istraživanja govore o rapidnom porastu te prisutnosti poremećaja kod 1 na 68 djece.
 

Prvi simptomi ovog neurorazvojnog poremećaja uglavnom su vidljivi već oko prve godine djetetova života, te se do 3 godine već može vidjeti jasnija klinička slika.
 
Rana detekcija je ključna, kao i pravovremeno uključivanje u terapije kako bi se ostvario što bolji ishod, te jačale sposobnosti, mogućnosti i potencijali djeteta.
 
Koji su simptomi navedenog poremećaj u najranijoj dobi?
  • dijete ne uspostavlja kontakt očima
  • dijete se ne odaziva na svoje ime (djeluje kao da ne čuje)
  • razvojne geste nisu prisutne (pa-pa, daj 5…)
  • ne razumije i adekvatno ne reagira na jednostavne naloge
  • prisutno je kašnjenje u govorno-jezičnom razvoju
  • kažiprstom ne pokazuje predmete
  • prisutna je eholalija
  • čini se da ga druga djeca ne zanimaju
  • prisutni su stereotipni pokreti (mahanje ručicama, vrtnja u krug)
 
Prisutnost navedenih simptoma NE znači, da vaše dijete ima poremećaj iz autističnog spektra, već upućuje na važnost diferencijalne dijagnostike jer se može raditi i o poremećaju senzorne integracija, ADHD-u, opsesivno kompulzivnom poremećaju i mnogima drugima.
 
Važnost interdisciplinarnog pristupa ovom poremećaju od izuzetnog je značaja jer oko 70% djece s navedenim poremećajem pokazuje i poteškoće u području mentalnog zdravlja, te kombiniranje edukacijsko rehabilitacijskih terapija uz psihoterapiju daje značajne rezultate.
 
ADOS 2 je jedini u Hrvatskoj priznati i važeći instrument za postavljanje dijagnoze poremećaja iz spektra autizma te predstavlja “zlatni standard” u postupku dijagnostike. Sastoji se od zadataka što uključuju socijalnu interakciju između ispitivača i djeteta, a kojim ispitivač procjenjuje stupanj djetetova razvoja govora i komunikacije, uzajamnu socijalnu interakciju, igru, stereotipna ponašanja i sužene interese, kao i neka neuobičajena ponašanja.
Namijenjen je širokom dobnom rasponu sudionika (od 12 mjeseci do odrasle dobi) te objektivnom utvrđivanju razvojnih odstupanja u vidu poremećaja iz spektra autizma. Također omogućava i utvrđivanje stupnja izraženosti simptomatologije.